تبلیغات
آموزش برنامه نویسی سی شارپ - نگاه اجمالی بر IDE ویژوال استودیو 2010

تصاویر منتخب

نگاه اجمالی بر IDE ویژوال استودیو 2010

2.1 مقدمه

ویژوال استودیو 2010 محیط توسعه‌ی جامع (IDE) مایکروسافت برای ایجاد، اجرا و اشکال‌زدایی برنامه‌های (که Application نیز خوانده می‌شوند) نوشته شده در زبان‌های متنوع .NET است. این فصل نگاه اجکالی بر IDE ویژوال استودیو 2010 انداخته و چگونگی ایجاد یک برنامه‌ی ساده‌ی ویژوال C# را از طریق درگ کردن و انداختن بلوک‌های ساختمانی از پیش ساخته شده در جای مورد نظر— این تکنیک برنامه‌نویسی ویژوال نامیده می‌شود— نشان می‌دهد؛ 


2.2 نگاه اجمالی بر IDE ویژوال استودیو 2010

هم اکنون چندین نسخه از ویزوال استودیو موجود است. مثال‌های این کتاب مبتنی بر Visual C# 2010 Express Edition هستند. به منظور کسب اطلاعاتی در خصوص نصب نرم‌افزار، بخش «قبل از شروع کار» را که پس از مقدمه‌ی کتاب آمده است ملاحظه کنید. فرض ما بر این است که شما با ویندوز آشنایی دارید.



مقدمه‌ای بر Visual C# 2010 Express Edition
برای نشان دادن انتخاب یکی از گزینه‌های منو از یک منوی اصلی از کاراکتر > استفاده خواهیم کرد. برای نمونه، از سبک نوشتاری File > Open File… استفاده می‌کنیم تا نشان دهیم که شما باید گزینه‌ی Open File… را از منوی File انتخاب کنید.
برای راه‌اندازی Microsoft Visual C# 2010 Express Edition، مبادرت به انتخاب Start > All Programs > Microsoft Visual Studio 2010 Express > Microsoft Visual C# 2010 Express کنید. به محض این که Express Edition شروع به اجرا کند صفحه‌ی Start Page به نمایش درخواهد آمد (شکل 2.1). بسته به نسخه‌ی ویژوال استودیو شما، صفحه‌ی Start Page شما ممکن است متفاوت به نظر آید. این صفحه حاوی فهرستی از پیوندها به منابع Visual Studio 2010 IDE و منابع مبتنی بر وب است. هر زمان که خواستید می‌توانید با انتخاب View > Start Page به صفحه‌ی Start Page مراجعه کنید.
پیوندهای موجود در صفحه‌ی Start Page
پیوندهای صفحه Start Page در چند بخش سازماندهی شده است— Recent Projects، Get Started و Latest News— که این بخش‌ها حاوی پیوندهایی به منابع برنامه‌نویسی کمک‌رسانند. کلیک کردن بر روی هر یک از پیوندهای موجود بر روی صفحه‌ی Start Page منجر به نمایش اطلاعات مرتبط با آن پیوند بخصوص خواهد شد. (نکته: IDE برای دسترسی به برخی از این اطلاعات نیازمند یک ارتباط اینترنتی است.) منظور ما از انتخاب یا کلیک فشردن یکباره‌ی دکمه‌ی سمت چپ ماوس است و منظورمان از کلیک مضاعف فشردن دو بار پیاپی و سریع دکمه‌ی سمت چپ ماوس است. بخش Recent Projects حاوی اطلاعاتی درباره‌ی پروژه‌هایی است که اخیراً ایجاد کرده یا تغییر داده‌اید. در ضمن می‌توانید با کلیک پیوندهای بالای این بخش، پروژه‌های موجود را باز کرده و یا یک پروژه‌ی جدید را ایجاد کنید. بخش Get Started بر استفاده از IDE برای ایجاد برنامه‌ها و فراگیری ویژوال C# تمرکز کرده است.

زبانه‌ی Latest News پیوندهایی را به آخرین دستاوردهای ویژوال C# (مانند بروزرسانی‌ها و رفع عیوب) و اطلاعاتی در خصوص عناوین برنامه‌نویسی پیشرفته در اختیارتان می‌گذارد. برای دسترسی به اطلاعات ذی‌قیمت درباب ویژوال استودیو، به آدرس msdn.microsoft.com/en-us/library/default.aspx رفته و نگاهی به کتابخانه‌ی MSDN (Microsoft Developer Network) بیندازید. سایت MSDN حاوی مقالات، دانلودها و خودآموزهایی درباره‌ی تکنولوژی‌های مورد علاقه‌ی توسعه‌دهندگان ویژوال استودیو است. در ضمن با انتخاب View > Other Windows > Web Browser می‌توانید به مرور وب از طریق IDE بپردازید. به منظور درخواست یک صفحه‌ی وب، URL آن را در میله‌ی آدرس تایپ کرده (شکل 2.2) و کلید Enter را فشار دهید؛ البته کامپیوترتان باید دارای اتصال اینترنتی باشد. صفحه‌ی وبی که قصد دیدنش را دارید به صورت زبانه‌ی دیگری در IDE ظاهر خواهد شد (شکل 2.2).
سفارشی کردن IDE و ایجاد یک پروژه جدید
برای شروع برنامه‌نویسی در ویژوال C#، بایستی پروژه‌ی جدیدی را ایجاد کرده و یا یک پروژه‌ی موجود را باز کنید. برای ایجاد یک پروژه‌ی جدید File > New Project… را انتخاب کرده و یا برای باز کردن یک پروژه موجود File > Open Project… را انتخاب کنید. از صفحه‌ی Start Page، در بالای بخش Recent Projects نیز می‌توانید پیوندهای New Project… یا Open Projec… را انتخاب کنید. یک پروژه گروهی از فایل‌های مرتبط به هم نظیر کد ویژوال C# و هر گونه عکسی که بتوانند یک برنامه را شکل دهند است. ویژوال استودیو 2010 برنامه‌ها در میان پروژه‌ها و راه حل‌ها (Solution) سازماندهی می‌کند؛ هر راه‌حلی حاوی یک یا چند پروژه است. راه‌حل‌های چندپروژه‌ای برای ایجاد برنامه‌ها در مقیاس بزرگ به کار برده می‌شوند. اغلب برنامه‌هایی که ما در این کتاب ایجاد می‌کنیم از یک پروژه‌ی واحد تشکیل شده‌اند.

هرگاه File > New Project… را انتخاب کنید و یا پیوند New Project… را بر روی صفحه‌ی Start Page کلیک کنید، کادر تبادلی New Project ظاهر خواهد شد (شکل 2.3). کادرهای تبادلی یا جعبه‌های محاوره‌ای پنجره‌هایی هستند که ارتباط کاربر با کامپیوتر را تسهیل می‌کنند. ویژوال استودیو الگوهای متعددی را در اختیار می‌گذارد (شکل 2.3). الگوها (Templates) انواع پروژه‌هایی هستند که کاربران می‌توانند آنها را در ویژوال C# ایجاد کنند؛ برای نمونه Windows Forms application، Console application، WPF application و الگوهای دیگر.

در این فصل ما یک برنامه‌ی Windows Forms Application ایجاد خواهیم کرد. یک چنین برنامه‌ای در میان یک سیستم عامل ویندوز (مانند ویندوز 7) اجرا می‌شود و به طور معمول دارای یک رابط کاربری گرافیکی (Graphical User Interface (GUI)) است؛ رابط کاربر گرافیگی بخش بصری برنامه است که کابر با آن تعامل برقرار می‌کند. برنامه‌های ویندوز شامل محصولات نرم‌افزاری مایکروسافت مانند Microsoft Word،Internet Explorer و ویژوال استودیو، محصولات نرم‌افزاری ایجاد شده توسط سایر فروشندگان و نرم‌افزارهای سفارشی است که شما و سایر برنامه‌نویسان ایجاد می‌کنید.
به طور پیش فرض، ویزوال استودیو اسم WindowsFormsApplication1 را به یک پروژه و راه حل جدید Windows Forms Application نسبت می‌دهد (تصویر 2.3). مورد Windows Forms Application را انتخاب کرده و پس از آن OK را کلیک کنید تا IDE در نمای Design به نمایش درآید (شکل 2.4)؛ این نما حاوی ویژگی‌هایی است که شما را قادر می‌سازند تا برنامه‌ها را ایجاد نمایید.
مستطیل واقع در ناحیه‌ی طراحی که دارای عنوان Form1 است (و یک فرم Form نامیده می‌شود) بیانگر پنجره‌ی اصلی برنامه‌ای است که درحال اجرایش هستید. برنامه‌های ویژوال C# می‌توانند درای فرم‌های (پنجره‌های) متعددی باشند؛ هرچند اکثر برنامه‌هایی که شما در این کتاب ایجاد خواهید کرد تنها از یک فرم استفاده خواهند کرد. شما یاد خواهید گرفت که چگونه با افزودن کنترل‌های GUI فرم را سفارشی کنید؛ در این مثال، یک برچسب (Label) و یک جعبه‌ی تصویر (PictureBox) را اضافه خواهید کرد (همان طور که در شکل 2.25) خواهید دید.
یک برچسب به طور معمول حاوی متن توضیحی است (برای نمونه، "Welcome to Visual C#") و یک جعبه تصویر نمایش دهنده‌ی یک تصویر است، مانند مورچه‌ی خوش یمن دیتل! Visual C# Express دارای بسیاری از کنترل‌های از پیش موجود و اجزای دیگر است که می‌توانید آنها را برای ایجاد و سفارشی کردن برنامه‌های خود مورد استفاده قرار دهید.

در این فصل، شما با کنترل‌های از پیش موجود کتابخانه‌ی کلاس .NET Framework کار خواهید کرد. همین که کنترل‌ها را روی فرم قرار دهید قادر خواهید شد تا خصوصیات آنها را ویرایش کنید. برای مثال، شکل 2.5 جایی را نشان می‌دهد که عنوان فرم می‌تواند ویرایش شود و شکل 2.6 نشان دهنده‌‌ی یک کادر تبادلی است که در آن خصوصیات فونت یک کنترل می‌توانند تغییر داده شوند. در مجموع، فرم و کنترل‌ها شکل دهنده‌ی GUI برنامه هستند. کاربران با تایپ از طریق صفحه کلید، کلیک دکمه‌های ماوس و روش‌های متنوع دیگر داده‌ها (ورودی‌ها) را وارد برنامه می‌کنند. برنامه‌ها از GUI استفاده می‌کنند تا دستورالعمل‌ها و اطلاعات دیگر (خروجی‌ها) را به منظور مشاهده‌ی کاربران نمایش دهند.

برای نمونه، کادر تبادلی New Project در شکل 2.3 یک GUI در اختیار می‌گذارد که در آنجا کاربر دکمه‌ی ماوس را کلیک می‌کند تا نوع الگوی مورد نظر خود را انتخاب کند، پس از آن یک نام پروژه را از طریق صفحه کلید وارد می‌کند (شکل هنوز هم در حال نمایش نام پروژه‌ی پیش فرض تدارک دیده شده توسط ویژوال استودیو است یعنی WindowsFormsApplication1). اسم هر یک از فایل‌های باز شده روی یک زبانه‌ی مجزا فهرست می‌شود. هنگام باز بودن اسناد متعدد برای مشاهده‌ی یک سند بخصوص بر روی زبانه‌ی آن سند کلیک کنید. زبانه‌ها دسترسی به چندین سند باز را تسهیل می‌کنند. زبانه‌ی فعال (زبانه‌ی سندی که فعلاً در حال نمایش است) با رنگ زرد برجسته شده است (برای مثال، Form1.cs [Design] در شکل 2.4).
2.3 میله‌ی منو و میله‌ی ابزار
فرامین مربوط به مدیریت IDE و توسعه، نگهداری و اجرای برنامه‌ها در منوهایی جای داده شده‌اند که روی میله‌ی منوی IDE قرار گرفته‌اند (شکل 2.7). مجموعه منوهای نمایش یافته بستگی به کاری دارد که در IDE انجام می‌دهید.

شما می‌توانید از طریق میله‌ی ابزار (شکل 2.9) به بسیاری از فرامینی که به شکل خیلی رایج به کار برده می‌شوند دسترسی پیدا کنید؛ میله‌ی ابزار حاوی شمایل‌های گرافیکی به نام آیکون است که به صورت گرافیکی فرامین را نمایش می‌دهند. به طور پیش فرض، هنگامی که برای بار نخست ویژوال استودیو را اجرا کنید میله‌ی ابزار استاندارد نمایش داده می‌شود؛ میله‌ی ابزار استاندارد حاوی آیکون‌هایی مربوط به فرامینی است که به شکل خیلی رایج به کار برده می‌شوند؛ فرامینی چون باز کردن یک فایل، افزودن یک آیتم به یک پروژه، ذخیره‌ی فایل‌ها و اجرای برنامه‌ها (شکل 2.9). آیکون‌هایی که روی میله‌ی ابزار استاندارد ظاهر می‌شوند می‌تواند بسته به نسخه‌ای از ویژوال استودیو که در حال استفاده‌اش هستید فرق کند. برخی از فرامین در آغاز غیرفعالند (خاکستری شده و یا غیرقابل استفاده‌اند). این فرامین تنها زمانی توسط ویژوال استودیو فعال می‌شوند که لازم باشد. برای نمونه، همین که شروع به ویرایش یک فایل بکنید ویژوال استودیو فرمان ذخیره‌ی فایل را فعال خواهد کرد. شما می‌توانید میله‌های ابزار IDE را سفارشی کنید. View > Toolbars را انتخاب کنید (شکل 2.10). هر میله ابزاری را که انتخاب کنید همراه با میله‌های ابزار دیگر در بالای پنجره‌ی ویژوال استودیو نمایش داده خواهد شد. برای اجرای یک فرمان از طریق میله‌ی ابزار، آیکون آن را کلیک کنید. برخی از آیکون‌ها حاوی پیکان رو به پایینی هستند که با کلیک آن می‌توانید فرامین مرتبط را همانند شکل 2.11 به نمایش درآورید.

به یادسپاری این که هر یک از آیکون‌های میله‌ی ابزار نمایانگر چیست می‌تواند مشکل باشد. با کشاندن مکان نمای ماوس بر روی یک آیکون و برجسته کردن آن و بعد از یک مکث مختصر توصیحی درباره‌ی آیکون ظاهر می‌شود (شکل 2.12) که Tool tip نامیده می‌شود. 
تول تیپ‌ها به شما کمک می‌کنند تا با ویژگی‌های IDE آشنا شوید و به عنوان یک سری یادآور سودمند برای کارکرد آیکون‌های میله‌ی ابزار عمل می‌کنند.

نظرات

ارسال نظر

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.